גולשים יקרים! האתר בהרצה, כלל האישורים התקפים עלו לאתר, מקווים להשלים את התוכן החסר בהקדם - עימכם הסליחה.

הנחיות לבישול וחימום לחג השבועות תשפ"ה

הרב שי סימינובסקי

ראשי פרקים

חג השבועות השנה מתאפיין במעבר בין מאכלי חלב לבשר ולהיפך, וכן באפשרות לבשל ולאפות כבכל יום טוב.
להלן מקצת הנחיות ודגשים שיש להקפיד עליהם:

מהם אופני ההדלקה וכיבוי הכיריים המותרים ביום טוב?

  • הדלקת כיריים -גז – יש לנתק את כבל החשמל מבעוד יום, על מנת למנוע את הפעלת מנגנון ההצתה האלקטרונית המופעל עם סיבוב הכפתור הפותח את זרם הגז. למרות שהבערה ובישול הותרו ביו"ט – עצם ההפעלה החשמלית, המתרחשת בכל סגירת מעגל חשמלי, אסורה ביו"ט כמו בשבת, ולא הותרה אף לצורך אוכל נפש (להרחבה, ראה– תחומין לא עמ' 125).
  • הדלקת כיריים חשמליות (קרמיות, הלוגן) אפשרית באמצעות כיוון שעון שבת מערב שבת (אך לא ביו"ט מהטעם הנ"ל).
  • הפעלת כיריים בשיטת אינדוקציה אינה אפשרית באמצעות שעון שבת – כיון שלא ניתן ללחוץ על כפתור ההפעלה מראש.
  • כיבוי אש ביום טוב הותר לצורך אוכל נפש בלבד (שו"ע תקיד, א ברמ"א) – לכן מותר להנמיך את להבת הכיריים על מנת להמשיך את הבישול על אש קטנה, אם אין לו להבה נוספת אחרת להדליק בגובה האש הרצוי – אך אסור לכבות את האש לחלוטין (משום שאפשר להרים את הסיר מעליה). לדעת הרמ"א (תקיד, ג) הותר לכבות את האש בגרמא, כגון לחמם מים בפינג'ן על מנת שיגלשו ויכבו את האש – אך רק בתנאי שהמים החמים נועדו לשימוש בחג.
  • כיבוי האש ע"י הצמדת כפית לחיישן הבטיחות של שסתום הגז – עמדת הרב יעקב אריאל ומכון צומת שאינו נחשב 'גרמא' אלא כמעשה בידיים. כיון שהאדם המחזיק בכפית, עושה בידיו פעולה מתמשכת של הצמדה עד לסגירת השסתום.
  • שימוש בקוצב זמן המורכב על צינור הגז (כדוגמת מכשיר ה'חגז' שפותח בצומת) מותר לכתחילה, כיון כיוון שמשך הבערה הרצוי נעשה עוד לפני הדלקת האש, כך שאינו בגדר 'גרם כיבוי' אפילו. במקרה ושכחו לכוון את קוצב הזמן לפני הדלקת האש – ורוצים לכוון את השעון בזמן שהאש דולקת נראה שהדבר תלוי במח' השו"ע והרמ"א (או"ח תקיד,ג וע' מג"א שם, ז ומ"ב) האם מותר לחתוך נר שעוה דולק מתחתיתו, ודעת הרמ"א להקל בזה וכל אחד יעשה כמנהגו.

האם ניתן לחמם על הפלטה מאכלי בשר ולאחר מס' שעות מאכלי חלב?

מעיקר הדין אם יעמוד כלי בשרי על הפלטה ולאחר מכן יונח שם כלי חלבי הדבר מותר – (מכיוון שאין בליעת טעם ללא לחלוחית– שו"ע יו"ד צב,ח, ט"ז שם) , ואולם בד"כ שאריות מאכלים, נוזלים או שמנונית הנשפכים על הפלטה ואז יש חשש לבליעת טעם בשר בכלי חלב ולהיפך. הפתרון המעשי הוא, לכסות את הפלטה בעת החימום השני בנייר כסף מעט עבה (שלא יקרע או יזוז ממקומו בקלות). בכל מקרה אין לחמם על אותה פלטה מאכלי חלב ומאכלי בשר בכלים שונים ולכסותם בכיסוי אחד!


האם יש הבדל בין פלטת זכוכית לפלטת מתכת?

יש לדעת שישנו הבדל גדול בין פסיקת השו"ע לפיה כלי זכוכית אינם בולעים את טעם המאכל (או"ח תנא,כו; יו"ד קלה,ח) ולכן גם אוכל שנוגע במשטח אינו בולע טעם כלשהו מן המשטח ולא ייאסר – לבין פסיקת הרמ"א שכלי זכוכית בולעים את טעם המאכל כשאר הכלים (או"ח, שם, שו"ת ציץ אליעזר ט,כו)

האם מותר להשתמש במדיח כלים לבשר ולחלב?

ישנן שלש שיטות בדברי הפוסקים:

  • יש שאסרו הדחת כלי חלב ובשר באותו מדיח באופן גורף.
  • יש שהתירו הדחת כלי חלב ובשר לאחר, ניקוי המדיח והפילטר והחלפות הרשתות עליהם מונחים הכלים.
  • יש שהתירו הדחת הכלים באותן הרשתות -וחייבו רק לוודא שלא נשארו שאריות בשר/חלב ראויות לאכילה בתוך המדיח ובשטיפה יסודית של פילטר הניקוז משאריות מאכלים ושמנונית.

האם ניתן להפעיל את מדיח הכלים ביו"ט ושבת באמצעות טיימר או באמצעות שעון תקע חיצוני?

מעיקר הדין אין לעשות כך. מכיוון שבפתיחת דלת המדיח לצורך הכנסת הכלים אנו מנתקים את מפסק הבטיחות (בלעדיו לא יפעל המדיח גם שיחובר לזרם החשמל) ולאחר מכן בסגירת הדלת אנחנו מחברים את המפסק מחדש -כאשר יחודש הזרם יופעל המדיח כתוצאה מסגירת הדלת על ידינו – פעולה זו נחשבת לגרמא האסורה בשבת לכתחילה (אם לא לצורך מניעת נזק כספי משמעותי או צער הגוף וכדו') כמבואר בשו"ע או"ח שלד,כב. למעשה ניתן להשתמש במדיח בשבת רק באמצעות נטרול או עקיפה של מפסק הבטיחות שבדלת.

האם מותר להוסיף מים קרים למיחם ביו"ט?

פעולה זו אפשרית רק במידה וגוף החימום במצב שבת פועל באופן רציף וקבוע ולא באמצעות טרמוסטט. במידה וגוף החימום מחובר לטרמוסטט הרי ששפיכת מים קרים לתוכו תגרום, לעתים להפעלה חשמלית של גוף החימום באופן מיידי– פעולה האסורה כשעצמה ביו"ט. (באתר מכון צומת מופיע פירוט ע"פ יצרנים ודגמים אלו מיחמים פועלים עם /בלי טרמוסטט במצב שבת)

האם ניתן להפעיל מכשירים חשמליים לטיגון ובישול ביו"ט?

המעוניינים להפעיל מכשירים חשמליים לצורך בישול ואפייה ביו"ט כגון תנור אפייה, צ'יפסר, אופה לחם וכדו' – יכולים לעשות זאת ע"פ התנאים הבאים:

  • כיוון שעון שבת להפעלה וניתוק, מבעוד יום.
  • הפעלת המכשיר עצמו מבעוד יום, ללא צורך בלחיצה על מתגים חשמליים ביו"ט עצמו.

ראוי לציין כי נכון להיום חג שבועות תשפ"ה ישנם סירי טיגון ואפייה חשמליים (כדוגמת מותג NINJA) בעלי דו-תאיים שנבדקו ואושרו ע"י מכון צומת לשימוש לבשר וחלב ע"פ ההנחיות המופיעות באישור

בנוסף הכנו עבורכם דפי לימוד מותאמים ללימוד בחברותא להורים וילדים – תוכלו להדפיס אותם וללמוד במהלך ליל שבועות  או בכל זמן אחר שתרצו – בע"ה אנו מקווים להפיק דפי לימוד נוספים ולכן, נשמח מאד לקבל את תגובותיכם לאחר השימוש בדפי הלימוד בדף צור קשר בא

מוצרים רלוונטים למאמר

מאמרים נוספים באותו נושא

פרויקט דיגיטציה ומיון של תחומין

אודות תחומין

הצטרפו לחווית צומת