הצגת הבעיה
בקהילה שהתחלתי לכהן בה כרב, נוהגים הגבאים להקליט את התורמים בתפילת שחרית בשבת. הדבר נעשה לטענתם בשביל לחזק את ידיהם של אנשי הקהילה במצוות הצדקה החשובה, מתוך מחשבה שכך הם יתרמו יותר מכספם לצורכי בית הכנסת והקהילה. רציתי לדעת אם הדבר מותר. כמו כן, האם יש עדיפות להקלטה במכשיר המופעל מראש מערב שבת או ע"י גוי בשבת?
תשובה
תחילה אענה בקצרה, ובחלק השני של התשובה אציין את המקורות שדנו בשאלה זו או בשאלות דומות. הקלטת נתונים בשבת, גם באופן אוטומוטי, במקרה שהאדם מעוניין בנתונים המוקלטים – אסורה לגמרי. המדבר לתוך המכשיר המקליט גורם בכך להקלטתו באופן מיידי, ולא יועיל בזה גוי או כל פתרון אחר.
אין להביא ראיה ממקומות שבהם הקליטו דברי תורה של רב או אדמו"ר מסוים בסעודה שלישית. ראשית, ייתכן שהדבר לא היה בהסכמתו ולא בידיעתו1ראו למשל בקישור הבא, כמה האדמו"ר האחרון מחב"ד הקפיד שלא יקליטוהו בשבת – https://katzr.net/c9b208. ראו גם דברי הרב אברהם יוסף שהעושה כן בלא דעת הרב עובר על איסור גנבת דעת (מלבד על חילול שבת) - http://shut.moreshet.co.il/shut2.asp?id=178231. . שנית, ייתכן שהקלטה לאחר צאת שבת קלה יותר2ראו על כך למשל בשו"ת ישיב יצחק חלק לז סימן כב (הנושא של הקלטה בשבת מופיע גם בסימנים כג, כד). .
אם רוצים לזכור את הסכום שכל אחד תרם, אפשר להשתמש בפתרון הטכני שמוצע ב'שמירת שבת כהלכתה'3שמירת שבת כהלכתה, פרק כט סעי' נח.: לכל מתפלל יש כרטיס עם שמו וסכומים שונים, ומסמנים בסיכה משרדית את הסכום שהוא התחייב לתרום. אפשר לעשות דבר דומה עם לוח מגנטי, ולסמן במגנט את הסכום. אני מניח שאפשר למצוא פתרונות נוספים בקהילות אחרות.
במקרה ולצערנו לא יהיה אפשר למנוע מהגבאים את מנהגם והם ימשיכו במעשיהם – הרי אסור לדבר בבית הכנסת מתוך כוונה שהדברים יוקלטו. בנוגע לדיבורים סתמיים שאין צורך בהקלטתם, ייתכן שיש להקל מדין 'פסיק רישא דלא ניחא ליה' ב'מלאכה שאינה צריכה לגופה'4בספר חזון עובדיה, שבת ה, עמ' קעה, התיר למסור עדות במשטרה כאשר מקליטים אותו ואין לו אפשרות אחרת., ולפי חלק מהשיטות אין זה חשוב כלל כמלאכה, כדלקמן.
עוד יש להעיר שיש מקום לעיין בשאלה אם למי שהקליט במזיד מותר לשמוע את מה שהוקלט בה. לכאורה יהיה אסור לו ליהנות מההקלטה כדין דבר שנעשה באיסור בשבת במזיד5ראה הלכות 'מעשה שבת' בשו"ע, או"ח סי' שיח סעי' א., אם כי יש מקום לדון אם תועלת של היזכרות נחשבת כתועלת ממשית6ראה גם מה שדן בזה במנחת שלמה, אז נדברו, ח"ו סי' יח, ומשנה הלכות, ח"ז סי' נה..
1. איסור כותב
דעת הרב יעקב ברייש8שו"ת חלקת יעקב, ח"ג סי' צח. ששמירת הקלטה אסורה משום כותב, שהרי אחר כך אפשר להשמיע את ההקלטה, והרי זה כמו דבר כתוב שאפשר לקרוא אותו. יש מי שסובר שכך דעת הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל, שהשמירה על דיסקט (וה"ה להקלטה) נחשבת ככותב מן התורה9ארחות שבת, פרק טו הערה לה., ויש מי שסובר שאוסר זאת רק מדרבנן10מאור השבת, ח"ד עמ' רא..
2. איסור מכה בפטיש
דעת הגאון הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל11שמירת שבת כהלכתה, ח"ב פרק סו הערה ריא. היא ששמירת נתונים שיש בהם צורך נחשבת כמכה בפטיש מן התורה, וכן נראה דעת הרב בן ציון אבא שאול זצ"ל12אור לציון, ח"ב פרק מא שאלה ז, ובהערות שם. הרב יעקב אריאל שליט"א סבור ששמירת נתונים אסורה מן התורה רק אם בכרטיס הזיכרון לא היה שימוש לפני השמירה13לכך נוטה גם דעת הרב שמחה בונים לייזרזון שליט"א, עי' שלחן שלמה, או"ח סי' תקמה הערה ה, שאין במקרה כזה איסור תורה, מכיוון שאין איסור בונה בתוספת בניין אלא במחובר לקרקע., אך בכל אופן היא אסורה מדרבנן.14בפגישה עם רבני מכון צומת, הרב אריאל הזכיר שיש בכך איסור של 'זילותא דשבת'. יתכן שהכרעת הרב ישראל רוזן היא שיש בכך איסור מכה בפטיש, לפחות מדרבנן, ראו: https://www.zomet.org.il/?CategoryID=253&ArticleID=134 (הפניה למסמך על 'טלויזיה במעגל סגור' באתר מכון צומת). ואולם בהרבה פוסקים שהביאו דברי הרש"ז אוירבך משמע שלא חילקו בזה, ומדבריהם נראה שכאשר האדם רוצה ומעוניין בהקלטה, היא אסורה מן התורה מדין מכה בפטיש, ראה דעת הרז"נ גולדברג זצ"ל והר"י רוזן זצ"ל ולהבל"ח הר"א נבנצל שליט"א15תחומין כה, עמ' 447-445. , וכן משמע בדברי הרב בן ציון הכהן קוק שליט"א16עלון מרכז ההוראה ח, עמ' יא.. ב'נשמת אברהם'17נשמת אברהם, מהדורת תשע"ד עמ' תרה; אך ראה דבריו בעמ' תרא. התיר לשמור נתונים לחולה רק כאשר יש בכך פיקוח נפש(!), וכן דעת הרב צבי (הרשל) שכטר, שיש בהקלה מכוונת מדין מכה בפטיש מן התורה18לפי שיטה זו ייתכן שכאשר אין צורך כלל בשמירת הנתונים, הרי שהדבר מותר, כדין מכה בפטיש שאין בו איסור כאשר אין תכלית של תיקון ותועלת במעשה שהוא עושה (מגיד משנה, הל' שבת פי"ב ה"ב).. לסיכום, לפי שיטת הגרש"ז אוירבך (שאנו במכון צומת משתדלים להורות כמותה) – הקלטה שנעשית לצורך מסוים אסורה לכה"פ מדרבנן.
3. איסור מוליד קול
דעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל שיש בדבר איסור 'מוליד קול'19יביע אומר, או"ח ח"ג סי' כג; שם ח"ד סי' מו; שם, יו"ד ח"ד סי' כ אות ז; יחוה דעת, ח"ב סי' נז; שם, ח"ד סי' נ., וכן דעת הרב משה לוי20מנוחת אהבה, ח"א פרק כד סעי' יג. ועוד פוסקים רבים21ראו אג"מ, או"ח ח"ג סי' נה. שהקלטה אסורה מדין 'מוליד קול' בסרט ההקלטה.
4. איסור עובדין דחול וזילותא דשבת
פוסקים רבים כתבו שגם אם אין איסור ברור בדבר, הרי שהקלטה איננה מתאימה לאווירת השבת ועלולה לגרום גם לעשיית איסורים בפועל, ויש בכך פרצה חמורה בחומת השבת22ראו למשל: הרב יעקב אריאל (https://www.yeshiva.org.il/ask/60916); הרב יובל שרלו (https://katzr.net/df6dff), ועוד רבים., ולכן אין להתיר אותה.
סיכום
דעת הפוסקים היא שהקלטה אסורה, מכמה טעמים: 'מכה בפטיש', 'כותב', 'מוליד קול', 'עובדין דחול' וזילותא דשבת.