א. הנחת הסיר, שבתחתיתו יש מתכת מיוחדת היוצרת את האינדוקציה, היא לדעתנו סגירת מעגל ישיר, בידים. גם בשיטה זו שאין בה גוף חימום – יש סגירת מעגל היוצר את הפעולה הנדרשת (חימום) כמו הפעלת מיקרו-גל, למשל, שאין בו גופי חימום. לדעתי העמדת הסיר היא 'בונה' מובהק לדעת החזו"א, לא פחות מהפעלת מתג on-off רגיל.
ב. אפשר לדון באריכות מהו בדיוק איסור חשמל בשבת כשאין גוף חימום אך הלכה למעשה הקונצנזוס ההלכתי הוא לאסור בשבת ובחג הפעלת מכשיר חשמלי גם ללא חימום (כמו מאוורר, ומיקור-גל ורדיו וכל כיו"ב). וגם אם זה נחשב רק דרבנן אין להקל רק לצורך גדול ובשינוי וכד'.
גם הרב רבינוביץ שליט"א, הכותב (וכן תלמידיו בשמו) שאינו מבין את האיסור – לא מתיר הלכה למעשה להפעיל שום מכשיר חשמלי שלא לצורך חיוני.
ג. לכן ביו"ט יש להניח את הסיר עם המאכל שרוצים לבשלו, לפני שהכיריים נדלקות. בכה"ג הרי זה גרם הפעלה חשמלית ויש המתירים גם לכתחילה ביו"ט (למיטב זכרוני בשש"כ), וכך מרגלא בפי בהקשרים שונים, כמו מדיח כלים ועוד.
ד. אכן, התברר לנו בעת הכרתנו את הנושא אשתקד (בבית מלון, אך מן הסתם ניתן להעתיק זאת גם לבית הפרטי) שניתן להניח על הכיריים לפני שבת/חג טס מתכתי מתאים (דומני מנירוסטה, בתיאום עם החברה), כמין 'בלאך', ואזי כל השבת (או בשעות מסויימות לפי שעון שבת) המעגל סגור ויש אינדוקציה כל זמן השעון, וחימום בעצימות נמוכה. הנחת סיר בשבת/חג ע"ג טס זה רק מעצימה את החימום, ולא מפעילה ולא 'בונה' את המעגל/הזרם החשמלי.
לפיכך:
(1) ביו"ט לדעתנו ניתן להתיר לכתחילה בשיטה זו (אם היא מעשית בבית פרטי).
(2) גם בשבת סברנו להתיר להניח סיר חמין חם על הטס האינדוקטיבי (לצורך הגשה בבית המלון).
(3) בודאי ניתן להניח ביו"ט ע"ג טס זה לפני זמן ההדלקה ע"י שעון (וכבר הבעתי עמדתי להתירא לעיל בסעיף ג', גם ללא טס).
(4) ואולי גם בשבת.
והנלענ"ד כתבתי
היו ברוכים
הרב ישראל רוזן, מהנדס