שעון חכם נועד לבצע מגוון פעולות, בנוסף להצגת השעה ככל שעות, כגון:
א) קבלה והוצאה של שיחות טלפון.
ב) קבלת מיילים.
ג) איסוף נתונים על פעילות גופניות שונות (שינה, הליכה, דופק, לחץ דם וכו') באמצעות חיישנים המפענחים את התגובות הפיזיקליות של גוף האדם, מודדים אותם, ושומרים אותם בזיכרון המכשיר.
השימוש בשעון חכם עלול לכלול פעולות שיש בהן איסור מלאכה בשבת, פעולות שיש בהן פגיעה בצביון השבת, ופעולות שיש לדון האם הן אסורות או מותרות בשבת.
- כאשר קירוב השעון לכיוון הפנים, על מנת לראות את השעה, גורם להדלקת התאורה במסך (כשהוא נמצא לפני כן במצב 'שינה'), יש בכך איסור של הפעלת חשמל בשבת. לכן, כתנאי בסיסי לשימוש בשעון בשבת יש לבטל פעולה זו באמצעות הגדרות המכשיר, ככל שהדבר ניתן, ולהשאיר את המסך פעיל לאורך כל השבת, כך שתנועת היד לא תגרום להדלקתו.
- יש לנטרל את הקישור בין הטלפון לשעון לפני השבת. אמנם, קבלת ההתראות אינה פעולה של המשתמש, אך פשוט שיש בכך משום זילות השבת ו'עובדין דחול', כאשר אדם עונד מכשיר שמקיים פעילות חשמלית ניכרת לעין במהלך השבת (פעילות שאינה אוטומטית).
- ביחס לאיסוף המדדים במהלך השבת, כגון ספירת הצעדים, נתוני דופק, לחץ דם וכדו' – הרי שאם המשתמש אינו מעוניין באותם נתונים, ואינו עושה בהם שימוש (גם לאחר השבת), ובנוסף לא מופיע על המסך כל חיווי המציג את מספר הצעדים ופעימות הדופק – יש מקום לומר שאין בכך איסור מלאכה, שהרי אינו מכוון לעשיית המלאכה, ואינו משתמש בה (ע"פ שו"ת שבה"ל ט,סט). בנוסף, עצם רישום הנתונים בזכרון המכשיר אינו נחשב לפעולה חשמלית האסורה בשבת, מכיוון שקליטת הנתונים בזיכרון אינה פעולה ממשית הניכרת לחוש, ולכן אינה בגדר 'מלאכה' בשבת (ע"פ שו"ת מנחת אשר א,לב). עם כל זה, ככל שניתן להשבית את פעולת איסוף הנתונים ראוי לעשות זאת. אולם, במידה והמשתמש מעוניין בנתונים, או שהם מופיעים על המסך, אין להשתמש בו בשבת.
לסיכום: אין לענוד שעון חכם בשבת אם במהלך השימוש בו נעשים שינויים בתצוגת השעון. גם אם אין כל שינוי בתצוגה, אך מתבצע איסוף מדדים, ראוי לכתחילה שלא לעונדו בשבת, על מנת לשמור על צביון השבת וקדושתה. אם יש צורך רפואי או בטחוני בשימוש בשעון (צורך שאינו בגדר פיקוח נפש) ניתן להשתמש בו גם כאשר יש בו איסוף מדדים (וביחס לשינוי בתצוגה יש להתייעץ באופן פרטני עם ת"ח).