השנה יחול ר"ה סמוך לשבת, והדבר מחייב הכנה, הן לפני ר"ה והן במהלך החג לקראת השבת. כמו כן, יש להיערך היטב מבחינת השימוש הנצרך במכשירי חשמל שונים. להלן תקציר הלכות והנחיות לקראת הימים הבאים עלינו לטובה.
לכולם
השנה יחול ר"ה סמוך לשבת, והדבר מחייב הכנה, הן לפני ר"ה והן במהלך החג לקראת השבת. כמו כן, יש להיערך היטב מבחינת השימוש הנצרך במכשירי חשמל שונים. להלן תקציר הלכות והנחיות לקראת הימים הבאים עלינו לטובה.
מאחר וישנם מיחמים שיש בהם תרמוסטט גם במצב שמירת חום, וחלקם רגישים מאד, כך שהוספת מים קרים עלולים להפעיל מיד את מערכת החימום החשמלית, מומלץ להוסיף מים קרים למיחם רק במידה שמצוין היתר כזה באישור המוצר. ניתן לראות באתר מכון צומת את רשימת המיחמים בהם ניתן להוסיף מים ללא חשש. ככלל, בכל המיחמים שאין בהם תרמוסטט ב'מצב שבת' – ניתן להוסיף מים ביו"ט לכתחילה.
לדעת השו"ע (תקיא,ב) מותר לרחוץ את כל הגוף במים שחוממו לפני החג או התחממו מאליהם (דוד שמש, חימום חשמלי אוטומטי – ע' חזו"ע יו"ט עמ' מא), ולדעת הרמ"א נהגו שלא לרחוץ את כל הגוף אך ניתן לכתח' לרחוץ איבר, איבר, עד שירחוץ את כל גופו. וברחיצת תינוקות, חולים וקשישים יש להקל גם לדעת המחמירים (מ"ב שם, יח).
שימוש בקולר עלול לגרום להפעלת המדחס הגורם לקירור המים. ולכן, בקולרים קטנים/ מיניברים אין להשתמש ללא התקן שבת מאושר. בקולרים מוסדיים עם מיכל פנימי של 4.5 ליטר ומעלה – ניתן להשתמש כפי שהוא (ע"פ בדיקות מכון צומת – במצב כזה – אין ודאות קרובה שתופעל מערכת הקירור' במזיגת כוס בודדת).
ראוי לכוון את השעון שבת לשעות המתאימות לפני כניסת החג, ולהמנע מלהתעסק בו במהלך החג. במקרה הצורך, מותר להאריך מצב קיים, כפי הנהוג ביום השבת, וכן אפשר להקל ביו"ט גם להקדים הפעלה (שש"כ יג,לא(קי)). כמובן שאין לגרום להפעלה מיידית על ידי נגיעה בשעון שבת!
לדעת רובם המוחלט של הפוסקים אין כל הבדל בהפעלת חשמל בין יו"ט לשבת. זאת משום שעיקר האיסור בסגירת מעגל חשמלי הוא מדין מוליד (שנאסר במקורו ביו"ט) או מלאכת בונה/ מכה בפטיש שלא הותרו ביו"ט ולכן אין להדליק תאורה או כל מכשיר חשמלי אחר ביו"ט (שו"ת מנחת אשר א,ל).
מצווה מן התורה לשמוע קול שופר בר"ה. לדעת הרבה פוסקים החיוב הוא לשמוע את קול השופר כפי שהוא, ולא באמצעות מכשיר שמיעה, הממיר את גלי הקול לפולסים חשמליים ושוב לגלי קול (מנחת שלמה א,ט(א)). לפי שיטה זו, חרש שאיננו מסוגל לשמוע באופן טבעי הרי הוא פטור מהמצווה, וגם לא יכול להוציא אחרים ידי חובה (אך יש מקרים שיכול לתקוע בהם, ראו בשו"ת באהלה של תורה ה,מז). כבדי שמיעה שיש להם אפשרות לשמוע קול גם בכוחות עצמם צריכים לעמוד סמוך לתוקע – ונכון שיוציאו את המכשירים מאוזניהם בזמן התקיעות ( עפ"י הוראת הרב יעקב אריאל שליט"א).
המשתמשים בהיתר בקלנועית, מכשירי שמיעה ומכשירים רפואיים/ בטחוניים נוספים הזקוקים לטעינה בימי החג והשבת – יכולים לחברם לשקע עם שעון שבת – כך שההוצאה וההכנסה תיעשה בזמן שהחשמל מנותק מהזרם. פעולה זו נחשבת לגרמא ומותרת מעיקר הדין במקום צורך חיוני (שו"ע שלד,כב).
בעצם השימוש במכשיר מסוג זה בשבתות נחלקו פוסקי דורנו (האם יש בו זילות השבת או שמא מסייע לעונג השבת וכבודה בשמירה על נקיון הבית בלא טירחה מרובה) ונראה שאפשר להקל ב3 ימי החג. רצוי להפעילו בשעה שאין ניכרת פעולתו לבני הבית כגון בזמן השינה או כשנמצאים בבית הכנסת. כן ראוי להקפיד שאין מכשולים על הרצפה שיסבכו את פעולת המכשיר ויצריכו התערבות וכן שקול המכשיר לא יישמע בשאר חדרי הבית.
כאשר כבו מכשירי חשמל בחג או בשבת בגלל תקלה, הפסקת חשמל וכדו', אזי, אם מדובר בצורך גדול של היחיד (כגון מקרר או מזגן שכבו בימים חמים), ניתן להפעיל את המכשיר מחדש ע"י גוי באיסור דרבנן בלבד. (שש"כ יג, לט) אם הוא צורך וצער הרבים (כגון תאורה, מזגנים או מיחמים וכדו' בבית הכנסת) ניתן להפעיל מחדש ע"י גוי גם באיסור תורה (רמ"א רעו,ב; מ"ב שם, כה). במקום שהדבר אפשרי – יש להעדיף שימוש בגרמא (ע"י השהיית שעון שבת) על פני השימוש בגוי (הגרש"ז אויירבך -מנח"ש ב,כח; הרב י. אריאל תחומין יט,343).
בהתקני שבת מובנים המופעלים בלחיצת כפתור יש לוודא שמצב שבת מותאם ל3 ימי חג (80 שעות!). יש לקחת בחשבון שבהתקני שבת ללא טרמוסטט יש חשש להפחתה בכושר הקירור בימים חמים ועמוסים.
עמדת מכון צומת שאין חשש בשימוש במזגנים בשבת (למעט פונקציית של מעקב תריסי המיזוג באמצעות חיישנים) כולל מזגני אינוורטר. ניתן להשתמש במצננים בשבת וחג . כן ניתן להוסיף מים לפני שהמיכל התרוקן ונדלקה נורת אזהרה.
רצוי להגדיר את המכשיר ללא מצב שינה, כך הפעלת המכשיר לצורך נעשית באמצעות שינוי זרם במסך המגע ללא סגירת מעגל חשמלי.
כאשר יש צורך לנסיעה ברכב במהלך השבת או החג – אם יש בחירה בין שימוש ברכב בנזין לחשמלי (כאשר שניהם טובים באותה מידה לצורך הנתון) – עדיף לנסוע ברכב חשמלי ולמעט באיסורים.
מותרת לכת' בברכה במקום שלא ניתן להדליק נרות רגילים – לצערינו אין פיתרון להדלקה כזו בימי חג/שבת רצופים, וניתן להשתמש בהם רק בערב חג שהינו יום חול.
יה"ר שתכלה שנה וקללותיה – תחל שנה וברכותיה ונתבשר בבשו"ט ישועות ונחמות