גולשים יקרים! האתר בהרצה, כלל האישורים התקפים עלו לאתר, מקווים להשלים את התוכן החסר בהקדם - עימכם הסליחה.

מדריך ראש השנה

מדריך לשימוש במכשירי חשמל בימי ראש השנה ושבת תשובה תשפ"ה

השנה יחול ר"ה סמוך לשבת, והדבר מחייב הכנה, הן לפני ר"ה והן במהלך החג לקראת השבת. כמו כן, יש להיערך היטב מבחינת השימוש הנצרך במכשירי חשמל שונים. להלן תקציר הלכות והנחיות לקראת הימים הבאים עלינו לטובה.

לקבלת המדריך ישירות למייל

למי מיועד המדריך?

לכולם

המדריך המלא

השנה יחול ר"ה סמוך לשבת, והדבר מחייב הכנה, הן לפני ר"ה והן במהלך החג לקראת השבת. כמו כן, יש להיערך היטב מבחינת השימוש הנצרך במכשירי חשמל שונים. להלן תקציר הלכות והנחיות לקראת הימים הבאים עלינו לטובה.

א.  הכנה מיו"ט ליו"ט/ שבת

  1. אין להתחיל בהכנות לסעודת יום ב' של ר"ה לפני צאת הכוכבים, גם בדברים המותרים, כגון, החלפת מפה ועריכת השולחן לסעודת הלילה. נרות יו"ט יש להדליק רק לאחר צה"כ. אע"פ שקדושת שני הימים שווה ונחשבת אחת, החמירו שלא להכין מיו"ט לחבירו (שו"ע תקג,א).
  2. יש להכין בערב יו"ט עירוב תבשילין ולברך עליו, על מנת שניתן יהיה להכין ואף לבשל מערב שבת לשבת, אך אין לבשל מיום א' של ר"ה לשבת (שם, תקכז,ג).
  3. הדלקת נרות ביום שישי לפני השקיעה. יש להשאיר אש דולקת שתספיק עד כניסת השבת. ביחס לתחליף 'נר נשמה' עם הצתה אלקטרונית אוטומטית הקרוי 'מצית יום טוב' – מומלץ לברר את פרטי האישור ההלכתי המצורף לו (לא אושר ע"י מכון צומת).

ב. הדלקה ושימוש בכיריים ביו"ט

  1. כיריים גז – אין להשתמש בהצתה אלקטרונית בחג, ויש לנתק את שקע החשמל של הכיריים על מנת שלא יופעל עם סיבוב ברז הגז.
  2. חיישן בטיחות המותקן בכיריים המונע דליפת גז – החיישן (תרמוקפל) מושפע מחום האש, ונוצר בו מתח חשמלי (גם כאשר התנור מנותק מהחשמל). אעפ"כ, עמדת מכון צומת שאין איסור בהפעלתו (הן מצד הגדרת 'אוכל נפש' והן מצד איסור חשמל בשבת – ע' 'אמונת עיתך' גליון 101, עמ' 79).
  3. כיריים חשמליות (קרמיות, הלוגן) – ניתן להפעיל באמצעות שעון שבת ולהשתמש ביו"ט (בתנאי שבאמצעות שעון שבת הכיריים מופעלות ע"י כיוון מראש בלבד).
  4. כיריים אינדוקציה – למעשה, אין לדרך להשתמש בהן ביו"ט, מכיון שהנחת הסיר מפעילה את הכיריים ולא ניתן להפעילן באמצעות שעון שבת.
  5. הנמכת האש לצורך בישול ביו"ט – נחלקו הפוסקים, יש שהתירו לצורך אוכל נפש (כדי למנוע חריכת התבשיל) גם במקום שיכול להדליק אש נוספת, ויש שאסרו – וכך הכריע בשמירת שבת כהלכתה (עיין פרק יג, סעיף י (נב)).

ג. כיבוי כיריים ואש ביו"ט

  1. קוצב זמן (חג"ז)– הדרך המומלצת הלכתית ובטיחותית. אין בכך חשש איסור כיון שקציבת הזמן נעשית בטרם הדלקת האש. ניתן להוסיף זמן תוך כדי הבישול באמצעות דריכת הקפיץ לאחור.
  2. כיבוי 'כפית'- באמצעות הצמדתה בין להבת הגז לחיישן הבטיחות, נתון במחלוקת הפוסקים, ומהווה סיכון בטיחותי למשתמש.
  3. גרם כיבוי – לדעת הרבה פוסקים דין גרמא ביו"ט כדין גרמא בשבת ואינו מותר לכתחילה, ויש שהקלו ביו"ט, וכ"א יעשה כמנהגו (תקיד, ג וברמ"א שם; מ"ב שם כב-כג).

מיחמים

מאחר וישנם מיחמים שיש בהם תרמוסטט גם במצב שמירת חום, וחלקם רגישים מאד, כך שהוספת מים קרים עלולים להפעיל מיד את מערכת החימום החשמלית, מומלץ להוסיף מים קרים למיחם רק במידה שמצוין היתר כזה באישור המוצר. ניתן לראות באתר מכון צומת את רשימת המיחמים בהם ניתן להוסיף מים ללא חשש. ככלל, בכל המיחמים שאין בהם תרמוסטט ב'מצב שבת' – ניתן להוסיף מים ביו"ט לכתחילה.

רחיצה ביו"ט

לדעת השו"ע (תקיא,ב) מותר לרחוץ את כל הגוף במים שחוממו לפני החג או התחממו מאליהם (דוד שמש, חימום חשמלי אוטומטי – ע' חזו"ע יו"ט עמ' מא), ולדעת הרמ"א נהגו שלא לרחוץ את כל הגוף אך ניתן לכתח' לרחוץ איבר, איבר, עד שירחוץ את כל גופו. וברחיצת תינוקות, חולים וקשישים יש להקל גם לדעת המחמירים (מ"ב שם, יח).

קולרים (מיקר)

שימוש בקולר עלול לגרום להפעלת המדחס הגורם לקירור המים. ולכן, בקולרים קטנים/ מיניברים אין להשתמש ללא התקן שבת מאושר. בקולרים מוסדיים עם מיכל פנימי של 4.5 ליטר ומעלה – ניתן להשתמש כפי שהוא (ע"פ בדיקות מכון צומת – במצב כזה – אין ודאות קרובה שתופעל מערכת הקירור' במזיגת כוס בודדת).

שעון שבת

ראוי לכוון את השעון שבת לשעות המתאימות לפני כניסת החג, ולהמנע מלהתעסק בו במהלך החג. במקרה הצורך, מותר להאריך מצב קיים, כפי הנהוג ביום השבת, וכן אפשר להקל ביו"ט גם להקדים הפעלה (שש"כ יג,לא(קי)). כמובן שאין לגרום להפעלה מיידית על ידי נגיעה בשעון שבת!

הפעלת מכשירי חשמל ביו"ט

לדעת רובם המוחלט של הפוסקים אין כל הבדל בהפעלת חשמל בין יו"ט לשבת. זאת משום שעיקר האיסור בסגירת מעגל חשמלי הוא מדין מוליד (שנאסר במקורו ביו"ט) או מלאכת בונה/ מכה בפטיש שלא הותרו ביו"ט ולכן אין להדליק תאורה או כל מכשיר חשמלי אחר ביו"ט (שו"ת מנחת אשר א,ל).

מכשיר שמיעה

מצווה מן התורה לשמוע קול שופר בר"ה. לדעת הרבה פוסקים החיוב הוא לשמוע את קול השופר כפי שהוא, ולא באמצעות מכשיר שמיעה, הממיר את גלי הקול לפולסים חשמליים ושוב לגלי קול (מנחת שלמה א,ט(א)). לפי שיטה זו, חרש שאיננו מסוגל לשמוע באופן טבעי הרי הוא פטור מהמצווה, וגם לא יכול להוציא אחרים ידי חובה (אך יש מקרים שיכול לתקוע בהם, ראו בשו"ת באהלה של תורה ה,מז). כבדי שמיעה שיש להם אפשרות לשמוע קול גם בכוחות עצמם צריכים לעמוד סמוך לתוקע – ונכון שיוציאו את המכשירים מאוזניהם בזמן התקיעות ( עפ"י הוראת הרב יעקב אריאל שליט"א).

טעינת מכשירים חשמליים חיוניים

המשתמשים בהיתר בקלנועית, מכשירי שמיעה ומכשירים רפואיים/ בטחוניים נוספים הזקוקים לטעינה בימי החג והשבת – יכולים לחברם לשקע עם שעון שבת – כך שההוצאה וההכנסה תיעשה בזמן שהחשמל מנותק מהזרם. פעולה זו נחשבת לגרמא ומותרת מעיקר הדין במקום צורך חיוני (שו"ע שלד,כב).

שימוש ב – I-ROBOT בחג/שבת

בעצם השימוש במכשיר מסוג זה בשבתות נחלקו פוסקי דורנו (האם יש בו זילות השבת או שמא מסייע לעונג השבת וכבודה בשמירה על נקיון הבית בלא טירחה מרובה) ונראה שאפשר להקל ב3 ימי החג. רצוי להפעילו בשעה שאין ניכרת פעולתו לבני הבית כגון בזמן השינה או כשנמצאים בבית הכנסת. כן ראוי להקפיד שאין מכשולים על הרצפה שיסבכו את פעולת המכשיר ויצריכו התערבות וכן שקול המכשיר לא יישמע בשאר חדרי הבית.

הפעלת מכשירי חשמל שכבו

כאשר כבו מכשירי חשמל בחג או בשבת בגלל תקלה, הפסקת חשמל וכדו', אזי, אם מדובר בצורך גדול של היחיד (כגון מקרר או מזגן שכבו בימים חמים), ניתן להפעיל את המכשיר מחדש ע"י גוי באיסור דרבנן בלבד. (שש"כ יג, לט) אם הוא צורך וצער הרבים (כגון תאורה, מזגנים או מיחמים וכדו' בבית הכנסת) ניתן להפעיל מחדש ע"י גוי גם באיסור תורה (רמ"א רעו,ב; מ"ב שם, כה). במקום שהדבר אפשרי – יש להעדיף שימוש בגרמא (ע"י השהיית שעון שבת) על פני השימוש בגוי (הגרש"ז אויירבך -מנח"ש ב,כח; הרב י. אריאל תחומין יט,343).

מקררים

בהתקני שבת מובנים המופעלים בלחיצת כפתור יש לוודא שמצב שבת מותאם ל3 ימי חג (80 שעות!). יש לקחת בחשבון שבהתקני שבת ללא טרמוסטט יש חשש להפחתה בכושר הקירור בימים חמים ועמוסים.

מצננים ומזגנים

עמדת מכון צומת שאין חשש בשימוש במזגנים בשבת (למעט פונקציית של מעקב תריסי המיזוג באמצעות חיישנים) כולל מזגני אינוורטר. ניתן להשתמש במצננים בשבת וחג . כן ניתן להוסיף מים לפני שהמיכל התרוקן ונדלקה נורת אזהרה.

שימוש במכשיר סלולרי לצורך חירום

רצוי להגדיר את המכשיר ללא מצב שינה, כך הפעלת המכשיר לצורך נעשית באמצעות שינוי זרם במסך המגע ללא סגירת מעגל חשמלי.

נסיעת חירום

כאשר יש צורך לנסיעה ברכב במהלך השבת או החג – אם יש בחירה בין שימוש ברכב בנזין לחשמלי (כאשר שניהם טובים באותה מידה לצורך הנתון) – עדיף לנסוע ברכב חשמלי ולמעט באיסורים.

הדלקת נרות חשמליים

מותרת לכת' בברכה במקום שלא ניתן להדליק נרות רגילים – לצערינו אין פיתרון להדלקה כזו בימי חג/שבת רצופים, וניתן להשתמש בהם רק בערב חג שהינו יום חול.

יה"ר שתכלה שנה וקללותיה – תחל שנה וברכותיה ונתבשר בבשו"ט ישועות ונחמות

קרא עוד